Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

​​​​​​​​​​Kommunevåpen​​​​​ Følg oss på FacebookStikkord A-Å  | Turistinfo ​​​​ ​​ ​​​

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider

Årets sommervær er perfekt for turer til fots eller med sykkel!

Av: Janne Mellum | Publisert: 24.07.2015 10:41:53
​Enten du er lokalkjent Stor-Elvdøl eller ny i området vil du kunne finne nye turer og steder å utforske. Hva med en tur til deler av bygda du sjelden ferdes i? Kulturstiene langs Glomma og Gamle Kongevei er ryddet og klippet, og en lang rekke fine turer er merket og tilrettelagt i alle deler av kommunen.
Vanskelig å finne gode turbeskrivelser? Under vil du finne beskrivelse av de 5 toppturene, da vi får tilbakemelding på at det er vanskelig å laste ned som eget dokument. Papirkopier deles også ut på servicekontoret og biblioteket. Sjekk også tips og linker i årets sommerbrosjyre God sommer i Stor-Elvdal, eller på hjemmesiden under jakt- fiske og friluftsliv.
HER ER NOEN FINE TURFORSLAG
Koppang
Gamle Kongevei-Koppangsøyene
Kulturstien går fra Koppang sentrum og ned til det gamle sundstedet sør for Bakkengardene.  Oppslagstavler med informasjon langs stien. Ta en tur oppom utsiktspunktet Hammarkollen, praktfull utsikt over Glomma og Koppangsøyene.

Mora-området
En rekke stier og selve Moraveien har fint grusdekke. Egner seg fint både for turer til fots og med terrengsykkel. Morarunden på 20 km er skiltet fra Storstua i Koppang sentrum. Denne runden går over Varpåsen, Sturlastien og nedom Sunndalsveien før den svinger langs nyetablert sti via Tekna og tilbake til Storstua. Mange alternative stier å velge i hvis du vil ta en kortere tur.

Terrengsykkelturer
Her anbefales Moratråkkløypa som er skiltet fra Storstua i Koppang sentrum. Lang runde er 46 km og går på grus og sti, passerer blant annet idylliske Fiskvikrokdammen på Rendalssida av Morakjølen. Kort løype på 20 km egner seg fint også for familier.
En annen fin tur med samme utgang som Moratråkkløypa er runden om Koppangkjølen, en idyllisk setervoll ca 18 km nord for Koppang sentrum. Fortsett da innover Langmoveien helt til du kommer til setervollen, og ta grusveien ned Tresdalen tilbake. Hele runden er på ca 40 km.
Turen kan utvides om du svinger til høyre opp mot Nordre Koppangkjølen, og tar den gamle seterveien ned til venstre mot Bjørånes. Fv tar deg tilbake mot Koppang.
Kjemsjø-Evenstadveien som tar av fra fv 30 rett før Kjemsjøen badeplass. 30 km grusvei og mye flott utsikt sørover til Evenstad. Fv øst for Glomma gir en fin retur på rundt 20 km.

Koppang østkjøl
Fint område også hvis du vil ta med fiskestanga. Lett kupert terreng på sti, med start på Bakmyra –ca. 4 km fra avkjøringen på fylkesveg 30 mot Rendalen. Turforslag: Bakkmyra-Skårnsjøen-Vakkertjønn-Svarttjønn-Negardskroktjønn, beregn ca 1,5 times effektiv gange.

Vinjevegen byr på mange fine turmuligheter i lett og åpent terreng, og toppturer som er oppnåelige for de fleste. Storvola rundt er en fin rundtur på litt steinete, men god sti. Merket sti fra parkering ved Vinjestøtta, turen tar ca 3 timer. Andre gode alternativer: tur til Fampen og Fampsetra, Gråvola, Trønnesskarven.

Myklebysetra er Skarven et naturlig turmål med god utsikt.

Strandsetra og Opphussetra lengst sør i bygda er vel verdt et besøk med seter i drift og flere merkede stier. Turen inn til Staupholen anbefales spesielt!

Atna og Sollia
Søndre Vola er en merket tur med utgangspunkt ved Rondetunet eller Atnbrufossen. Panoramautsikt over Atnsjøen og Rondane.
Gravskardhøgda 1767 m o h. Stor-Elvdals høyeste fjell. God sti fra parkering øverst i hyttefeltet ved Atnsjølia. Oppstigning i litt krevende steinur. Flott utsikt mot Rondane og Alvdalssølen. Ca 4 timer.
Flere turtips på www.sollia.net eller www.rondanevegen.no

De 5 toppturene med kasser står klar fram til 15. september. ​
Når du er på toppen: Finn den hvite kassa og skriv deg inn i boka med dato, navn, adresse og telefonnummer.
Deltagerpremie: Gavekort som trekkes blant de som har vært på alle 5 toppene i perioden.
Alle turene er merket med blå band. Stor-Elvdal Skiklubb, tur- og mosjonsgruppa ønsker deg god tur!

I sommer finner du kassene på følgende topper:
Rognvola (Mykleby), Skyvælkgamma (sør for Svuluhøgda på Mokjølen), Tronkberget (v/Evenstad), Snippen (Trylia), Dyregrav på Østkjølen.

SKYVÆLKGAMMA, SØR FOR SVULUHØGDA PÅ MOKJØLEN
Veibeskrivelse for tur til Gamma ved Svuluhøgda i Sollia: Ta av fra riksvei 3 ved Atna, mot Sollia. Ca 20 km til Mogrenda der du tar av til venstre ved postkassestativ. Mokjølveien ca 5 km. Bomvei kr. 50,-. Kjør til Mokjølen seter helt til veien slutter. Sti til Gamma, tydelig merket. Kryss myra (vestover),
1,5 – 2 timers gange. Moderat stigning, hvoretter det flater ut gjennom glissen bjørkeskog og innover snaufjellet. 3 små bekker krysses på turen. Gamma ligger ved Skyvølktjønna ved foten av Svuluhøgda. Tidlig på sommeren kan stien være litt bløt, men senere er det greit med joggesko. God tur!

SNIPPEN
Kjør eller gå ca 1 km opp Tryliveien, og ta så til venstre innover traktorvei.
Følg denne opp til 50 meter etter man krysser Kvennbekken, (kan være en utfordring ved høy vannstand) ta så til venstre igjen og følg merkebånd gjennom skog og hogstfelt.
Følg kløvstien nesten ned til snippdalsvatnet, følg så merkebånd til motsatt side av vannet hvor kløvstien fortsetter.
Følg så kløvstien et stykke før man følger merkebånd uten sti til toppen av snippen, hvor kassen befinner seg
Turen inneholder kryssing av bekk, bløt myr\bekk, bratte partier, går i nærheten av farlige stup og tar totalt ca 4 timer. Anbefales ikke i regnvær da blir det blir sleipt å gå på mosen nær toppen. Turen anses som svart løype og det bør alltid være en voksen i front. Uberørt, trollsk natur med nydelig utsikt venter på toppen

DYREGRAV VED VAKKERTJERN.
Fra krysset midt i Koppang Sentrum, kjører du 4,4 km på RV 30 mot Rendalen. Ved 4,4 km er det en grusvei til høyre merket Løsset. Kjør denne veien i 1,4 km til lite grønt skilt merket "Bakmyra". Ta denne veien til høyre og kjør inn til enden. Her starter fotturen. Følg rød Pilgrimsti til Skårnsjøen og videre til Vakkertjern. Rett før Vakkertjern er det merket en sti med blått band med klopp over Vakkertjernbekken. Følg sti i ca 100m til dyregrava. Følg gjerne blått bånd videre etter dyregrava. På vestsiden av Vakkertjern kommer du inn på sti som går til Langtjern. Benker på vestsida av Vakkertjern og nede ved Langtjern. Ved Langtjern følger du en god sti langs tjernet, merket med blått band. I nordenden av Langtjern kommer du til øverste reguleringsdam for Kjemåa kraftverk. Følg stien ned Langtjerndalen ned til Skårnsjøen. Mulig å gå på begge sider av Skårnsjøen. Skårnsjøhytta er stien til høyre. Ved Skårnsjøhytta går du Pilgrimstien ned til Bakmyra. Hele rundturen er ca 7 km og er en 5 på Topptur med stolpe nr 39 i Stolpejakten i tillegg.

ROGNVOLA
Avkjøring fra RV3 på Mykleby, følg veien mot Myklebysetra.
Etter ca 1,1km kommer dere til bommen. Bomavgifta er 80 kr, og kan betales med kontanter eller kort.
Dere kjører videre oppover veien i 4,3km. Der møter dere et skilt med ”Berget” på, parker i/ved skogsbilvei som tar av til høyre, denne veien er stengt med bom. Her finner dere kartoppslagstavla med turbeskrivelse og kart.

Turen er merket med blå ”Glommen-band”. Følg veien ca 1,9km. Ta av på traktorvei til høyre. Følg denne videre mot Rognvola. Traktorveien blir etter hvert i dårligere befatning, og går etter ca 700m over til sti. Dette er den gamle stien fra Myklebygrenda og opp til brannvakthytta på Rognvola.

Turen starter på 517 moh, og ender på 962 moh oppe på toppen.
Turen fra startpunktet og opp til Rognvola er på ca 4km.

Regn med 1,5 til 2 timer på turen opp, dere skal opp en del ganske bratte stigninger.
Stien går gjennom noen bløte partier, så fjellsko er å anbefale.
Etter en fin tur, der utsikten mot dalen blir finere og finere, møter dere den gamle brannvakthytta på toppen. Vil dere lese litt om denne hyttas historie, anbefales boka ”Myklebysetra” utgitt av historielaget i Myklebysetra vel for ca 5 år siden. På side 493 og 494 finner dere bilder og tekst om Brannvakta   på Rognvola.
Turen kan også gås med utgangspunkt fra Birkebeinerveien, men denne løypa er ikke merket.
Kassa med bok til å skrive navn, adresse, mobiltlf.nr. og en liten hilsen, finner dere til venstre utenfor døra inn til hytta. Hytta er åpen.

TRONKBERGET
Fra Evenstad følger dere veien mot Kjemsjøen fra avkjøring på østsiden av jernbanesporet. Kjør veien ca 200m, ta til venstre, skiltet med «Tronkberget». Ta til høyre ved neste veidele, etter ca 300m . Følg veien ca 1200m videre. Her er det slutt på kjørevei, og dere må parkere bilen. Her finner dere også oppslagstavle med kartoppslag. Følg  sti som starter ved kartoppslaget, merket med blå band.
God sti helt til toppen av Tronkberget. Ca 2,5 km, og stigning fra ca 360 moh til 680 moh på toppen.
Langs stien er det satt opp informasjonstavler med fine opplysninger om natur og dyreliv. På bildet til venstre ser dere ei av tavlene dere vil møte på vei mot toppen.
Ved Bratteggbua  passerer dere en bekk to ganger. Veien opp er bratt, men merket løype følger god sti. Ta dere tid til å lese på info.tavlene og kikke på den fine utsiktene dere får!
På toppen finner dere den gamle brannvarden som ble reist i 1812, og ei litt nyere ljørkoie. Til venstre for døra inn til koia finner dere kassa med bok til å skrive navn, adresse og eventuelt en liten hilsen i. I boka med tekster av Bjørn frå landet, vil dere finne en beretning han skrev om «Varden på Tronkberget. Boka finnes på Biblioteket på Koppang. Les den!
Turen opp vil ca 1t og 15 min, nedturen litt kortere tid. Dere kan gå i joggesko, men vi anbefaler fjellsko.
God tur!
Sist oppdatert: 09.09.2015 11:11:42

Stor-Elvdal kommune - tlf 62 46 46 00 - postmottak@stor-elvdal.kommune.no - Postboks 85, 2481 Koppang
organisasjonsnummer 964 948 887 - kommunenummer 0430 - bankkontonummer 1850 07 20073