Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

​​​​​​​​​​Kommunevåpen​​​​​ Følg oss på FacebookStikkord A-Å  | Turistinfo ​​​​ ​​ ​​​

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider

Nå er det 5 på topp på ski også

Av: Tore Sandberg | Publisert: 07.02.2014 13:51:08
Turmålet Øvre Måsabu
​Øvre Måsabu på Mora er et av turmålene
i den første vinterutgaven av 5 på topp.
Sammen med flere samarbeidspartnere drar Tur- og mosjonsgruppa i Stor-Elvdal Skiklubb i gang vintertur på ski i fem løypenett; Mora, Myklebysetra, Sollia,  Tryvang og Østkjølen.

​Opplegget følger samme lest som den populære sommerutgaven av 5 på topp, men turmålene ligger langs oppkjørte løypetraseer.

Det trekkes to gavekort blant de som har registrert seg på fire topper eller mer og et gavekort blant alle med tre topper eller mer. Gavekortene er på 500,-.  Kassene er oppe fra 14. februar og står til etter påske.

Her er vinterens turmål:

Mora:

Kassa er på Øvre Måsabu. Godt skiltet fra Tekna/Vannverket og Storslåttmyra. Vanlig godt kjent turmål.

Myklebysetra:

Løypa, som er 7,5 km lang starter ved parkeringsplassen nordover (mot Akselmyra) over Lortikkmyra opp gamle seterveien til "kaldkjølla". Der dreier løypa nord-vestover og ut på Akselmyra og følger denne tilbake til setra. Det er selvsagt også mulig å gå løypa motsatt vei. Populær ny løype, som ivrige skigåere reiser opp fra bygda for å gå på ski i flotte omgivelser!

Tryvang:

Start gjerne på Saubua, men selvfølgelig kan du starte hvor du vil i rød grunnløype. Foreslått skitur er til krysset rett nord for Trytjern. Der er kassa. Se hjemmesiden til Vinjevegen med arkfane turkart.

Østkjølen (Koppang):

Kjør til Bakkmyra. Følg skispor opp til Skårnsjøen og følg løypa videre rett sørover sjøen, opp Langtjerndalen til Langtjern. Videre kun ei løype til Brennkrok. Følg hovedløype rett frem over sjøen. Etter sjøen motbakke opp til kryss ved Svarttjernåsen. God utsikt. Her er kassa. Så videre over Svarttjern, Vakkertjern og ned til Skårnsjøen. Der du tar samme løype tilbake til Bakkmyra. 8 km.

Sollia/Pika:

Kjør riksvei 219 fra Atna. Ca 5 km etter Sollia kirke er det parkeringsplass på høyre side,(står container der), ved veien opp til Øverdalssetra.  Gå veien/scooterløypa opp bakken, ca 1 cm til Øverdalssetra. Derfra 3,5 til Pika. Oppe på fjellet er det et skilt som det står Pika på, men kassa er på selve fjell-toppen noen hundre meter til venstre for skiltet. Kassa er plassert ved varden på toppen. Alternative ruter: Fra Rondetunet 6,5 km. Fra Solvang 6 km.

Samarbeidspartnere:
Koppang Sportsfiskeres forening, Mykleby Setervei, Sollia Fjellstyre, Stor-Elvdal Kommuneskoger og Stor-Elvdal Skiklubb..

TUR og MOSJONSGRUPPA ønsker dere en riktig God Tur!

Sist oppdatert: 17.02.2014 07:55:49

Stor-Elvdal kommune - tlf 62 46 46 00 - postmottak@stor-elvdal.kommune.no - Postboks 85, 2481 Koppang
organisasjonsnummer 964 948 887 - kommunenummer 0430 - bankkontonummer 1850 07 20073