Evenstad bru - Oppdatering fra Statens Vegvesen

Slik kontrollerer Statens vegvesen de 14 fagverksbruene i tre som har vært eller fortsatt er stengt

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Etter at brua på Tretten falt ned og de øvrige 14 trebruene med liknende konstruksjonstype ble stengt, iverksatte Statens vegvesen spesialinspeksjoner på samtlige bruer. Vegvesenet tok ansvar for å gjøre dette både på riksvegbruene som Staten har ansvaret for, på fylkesvegbruene som fylkeskommunene har ansvaret for, og for de av bruene som er kommunale eller private.

Spesialinspeksjoner og kontrollberegninger

På spesialinspeksjonene ble hver enkelt bru nøye gjennomgått for å se om de kunne ha synlige skader eller andre svakheter. Dette arbeidet ble ferdigstilt for to uker siden. Etter spesialinspeksjonene ute, blir den enkelte brua på nytt kontrollberegnet basert på den måten brua er prosjektert og de tekniske beregningene som i sin tid var grunnlag for godkjenning av brua. Dette blir gjort for å avdekke ev. mulige beregnings- eller dimensjoneringsfeil.

Kontrollberegner etter nytt regelverk

En del av bruene er så gamle at de er godkjent etter «gammelt» regelverk. De kontrollberegnes nå etter nytt regelverk. Dette er et svært omfattende og krevende arbeid der det blir brukt ekspertise både internt i Statens vegvesen og de mest kompetente eksterne rådgivermiljøene.  Alt av mulige tilgjengelige ressurser er satt på arbeidet som er utført kontinuerlig, også gjennom de helgene som er gått siden stengingen av bruene.

To bruer er gjenåpnet

To av bruene er ferdig beregnet og «friskmeldt». Det gjelder Moumbekken bru på riksveg 22 i Fredrikstad og Tveit bru på E16 i Vang i Valdres. Norsenga bru på E16 i Kongsvinger er «delvis friskmeldt» slik at den er åpnet med redusert trafikkbelastning.

Jobber for fullt

Kontrollarbeidet pågår for fullt med Flisa bru på fylkesveg 206 og de øvrige bruene, blant annet Evenstad bru på fv. 2188. Målsettingen er å «friskmelde» bruene og åpne dem for trafikk så raskt det lar seg gjøre, etter at eventuelle forsterkningstiltak er utført hvis det skulle vise seg behov for det.

Ettersom arbeidet er svært omfattende og krevende, er det ikke mulig å gi en eksakt framdriftsplan på arbeidet, men vi jobber med maksimal innsats med det som er mulig av tilgjengelige, kompetente ressurser.