Snart tid for vannmåleravlesning

Nå er det snart tid for årlig avlesning av din vannmåler. Du vil motta varsel om avlesning på SMS eller avlesningskort pr. post. Vi trenger din avlesning for å avregne rett vann- og avløpsgebyr.

Hvordan leser jeg av vannmåleren?

Kontroller først at den ID som er oppgitt stemmer med det som står på måleren. Når du leser av standen, IKKE ta med røde tall, eller tall bak komma.

Vannmålerstanden meldes inn til kommunen på én av følgende måter:
•    Svar på SMS
•    Registrer målerstand på www.leseav.no – for å logge inn må du bruke kode fra avlesningskort
•    Lever svarslipp fra avlesningskort i kommunens postkasse på kommunehuset eller send pr. post.

Hva skjer hvis jeg ikke leser av?

Hvis du ikke leser av vannmåleren innenfor avlesingsperioden vil kommunen beregne forbruket ditt basert på tidligere registrerte forbruk. Dette kaller vi stipulert vannforbruk. Ved gjentatte stipuleringer kan kommunene foreta befaring og avlesning av vannmåleren. Det vil bli fakturert et eget gebyr for dette arbeidet.

Har du spørsmål ta kontakt med oss.

Mona Brennodden
Saksbehandler