Hopp til hovedinnhold Hopp til søkeboks Hopp over båndkommandoer Logg på

​​​​​​​​​​Kommunevåpen​​​​​ Følg oss på FacebookStikkord A-Å  | Turistinfo ​​​​ ​​ ​​​

AAANormalvisningKontrastvisning Nettstedkart
Norske sider
Engelske sider
Nyheter
  • Siste

Økonomisk veiledning i koronasituasjonen

Publisert: 30.03.2020 08:29:44

​​​Alle som nå får endret sin økonomiske situasjon på grunn av korona-situasjonen bør så tidlig som mulig ta kontakt med sin bank og kreditorer. - Det er viktig å melde ifra så fort som mulig, hvis du ser at redusert inntekt gjør det vanskelig å betale regninger.​

Etter flere uker med strenge tiltak for å hindre spredning av korona-smitte blir stadig flere personer permittert, bedrifter sliter og arbeidsledigheten øker kraftig. Dette fører til at mange personer får økonomiske problemer og vanskeligheter med å betale regninger.

Gå gjennom din private økonomi
Nav oppfordrer folk som får endret sin økonomiske situasjon om å ta kontakt med sin bank og kreditorer så tidlig som mulig. De vil bli møtt med forståelse slik situasjonen er nå.
Noen gode råd.
  • Gå igjennom ditt privatbudsjett og se hvilke følger tap av inntekt får. Hvis du ikke har et privatbudsjett er nå tiden for å lage et. På nav.no finnes det maler for budsjett og veiledning for dette.
  • Dersom gjennomgangen av ditt budsjett viser at inntektene ikke strekker til må du umiddelbart ta kontakt med banker og andre kreditorer du har forpliktelser overfor og gjøre avtaler.
De fleste banker vil nå kunne innvilge avdragsutsettelse for en periode dersom redusert inntekt kan dokumenteres. 
Det er lurt å gjøre avtaler med andre kreditorer du har hvis du ser at pengene ikke strekker til. Avtaler om å utsette eller dele opp betalinger er veldig mye rimeligere enn inkasso-omkostninger som kan komme dersom du ikke avtaler noe, eller lar være å betale. 

Sett av feriepenger og skatt til gode til regninger du eventuelt ikke får betalt nå. Sjekk om du har krav på bostøtte www.husbanken.no
Kontroller at skattetrekket er riktig. Kanskje du betaler for mye skatt. 

Hvilke regninger bør betales først.
Husleie og fellesutgifter til borettslaget/kommunale avgifter på bolig
1. Boliglån
2. Strøm
3. Mat
4. Barnehage/SFO/AKS
5. Barnebidrag
6. Telefon/internett
7. Nødvendig transport
8. Forsikringer
9. Andre regninger

Unødige utgifter
  • Si opp unødvendige abonnementer og eventuelt dobbeltforsikringer
  • Sjekk mulighet for billigere telefon-, bredbånd-, forsikring- og strømabonnementer. Se forbrukerradet.no for oversikt over de billigste tjenestene
  • Vurder salg av dyr bil. Husk alle utgiftene som bilen medfører
  • Vurder salg av ting du ikke har bruk for (dette for å skaffe ekstra penger/likviditet). Finn.no kan benyttes, vis varsomhet og følg Finn.no sine smittevernregler ved kjøp og salg for å unngå smitte

Lønnstrekk
Noen har allerede en anstrengt økonomi fra før med ulike lønnstrekk.
Med dokumentasjon av inntektsnedgang, vil det være mulig å få redusert eller tatt vekk lønnstrekk, det er klare regler for hvor mye penger du skal ha til disposisjon til livsopphold, strøm og husleie. 
Du må ta kontakt med den som har nedlagt lønnstrekket, så vil de gjøre en ny beregning basert på den nye inntekten.
Dersom du er varig ute av stand til å betale dine forpliktelser og er i en situasjon der du trenger hjelp i forbindelse med søknad om gjeldsordning kan du ta kontakt med gjeldsrådgiver eller Namsfogden i innlandet. 

Statens innkrevingssentral https://www.sismo.no/no/pub/


Innlandet Politidistrikt, postboks 14. 2201 Kongsvinger. https://www.politiet.no/om/organisasjonen/politidistrikter/innlandet/

Bidragspliktige bør søke om redusert underholdsbidrag (barnebidrag) https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/beregn-barnebidrag
  
Nav gir råd
Nav har egen økonomirådgivningstelefon og chattetjeneste.
Dersom du opplever den økonomiske situasjonen svært vanskelig tilbyr NAV Stor-Elvdal råd og veiledning.

Ta kontakt med Nav Kontaktsenter så vil de kunne henvise deg videre dersom du trenger å få satt opp et møte.  
- Det er viktig å ta tak i økonomiske problemer så raskt som mulig. Vi gir deg enkle råd om hva du selv kan gjøre for å løse situasjonen. Hvis du trenger mer hjelp, henviser vi deg til rett instans. 

Du får også råd ved å ringe økonomirådstelefonen i Nav på telefonnummer: 55 55 33 39. Åpningstiden er alle hverdager fra klokka 09.00 til 15.00.
- Ringer du fra din egen telefon, kan vi ringe deg tilbake hvis du ønsker det. Du trenger ikke si hvem du er for å få snakke med oss.

Du kan også chatte med Nav om økonomiske problemer. Du finner chatte-funksjonen ved å trykke her, eller gå inn på nav.no​ og søk på gjeld.



Sist oppdatert: 30.03.2020 11:04:40
 
Stor-Elvdal kommune - tlf 62 46 46 00 - postmottak@stor-elvdal.kommune.no - Postboks 85, 2481 Koppang
organisasjonsnummer 964 948 887 - kommunenummer 0430 - bankkontonummer 1850 07 20073
 
Ansvarlig redaktør: Rådmann - Nettredaktør: Tore Sandberg