17 Koordinerende enhet - individuell plan og koordinator
17.1. Lovhjemmel
- Lov om pasient- og brukerrettigheter § 2-5
- Lov om helse- og omsorgstjenester Kap. 7
- Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator § 6
17.2. Formål
Koordinerende enhet (KE) i kommunen har overordnet ansvar for koordinering av tjenester til brukere med behov for langvarige og sammensatte tjenester, herunder individuell plan og koordinator.
KE skal også bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for medisinsk eller psykososial habilitering og rehabilitering.
KE skal ha det overordnede ansvaret for arbeidet med individuelle planer og oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator. Individuell plan er et samarbeidsverktøy.
Tjenestemottakere med behov for koordinering av sine helse- og/eller sosiale tjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan (IP) dersom de ønsker det. Dette er nedfelt i regelverket for helse- og sosialtjenester.
Om tjenestemottakere opplever at de tjenester de mottar er uoversiktlige, uklare og lite samordnet kan en IP bidra til å bedre dette.
IP kan gi tjenestemottakere større trygghet og forutsigbarhet, avklare ansvarsforhold og sikre samordning slik at tjenestene de mottar fremstår som helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset.
Retten til IP utløser ingen flere rettigheter i seg selv, men kan være et viktig verktøy i tjenestemottakers habiliterings- /rehabiliterings-prosess med fokus på de områder som er viktig for tjenestemottaker i livet fremover.
17.3. Kriterier
Alle anmodninger om IP blir individuelt vurdert i forhold til relevant lovverk.
Brukere med behov for langvarige og sammensatt tjenester fra flere enheter i kommunen.
- Medfødt eller tidlig ervervet helsetilstand som medfører varig funksjonsnedsettelse
- Akutt skade eller sykdom som medfører varig eller langvarig funksjonsnedsettelse
- Kronisk helsetilstand med varierende eller tiltagende funksjonsnedsettelse
- Eldre som får funksjonsnedsettelser som følge av generell aldringsprosess og de som eldes med sine funksjonshemninger som de har levd med lenge
- Mennesker med psykiske lidelser, rusmiddelavhengighet og andre som må omstille seg i forhold til bolig, arbeid og sosial deltakelse
- Hvordan fungerer samarbeidet og samordningen av tjenester med tjenestemottaker?
KE vil på bakgrunn av de opplysninger som fremkommer, vurdere tjenestemottakers behov for koordinering av tjenestene og om det utløser en rett til IP.
Om tjenestemottaker oppfyller kravene for IP, blir det samtidig oppnevnt en koordinator (KO).
KO er én person som har hovedansvar for kontakt mellom tjenestemottaker og koordinering mellom de som yter tjenester.
KO skal samarbeide med tjenestemottaker og sikre at det er god fremdrift i planprosessen.
Brukeren har også rett til å få oppnevnt en personlig koordinator selv om det ikke er nødvendig/ønskelig med IP (jfr forskrift om hab/rehab/IP og koordinator §§ 21 og 22).
17.4 Søknadsprosess
- Tildelerenheten har ansvar for kartlegging/utredning, saksbehandling og utarbeide saksfremlegg til KE i forhold til IP/KO.
- KE har ansvar for vurdering, avslag/tildeling av IP og oppnevning av KO.
Det fattes ikke enkeltvedtak ved tildeling av IP, jfr. Sosial- og helsedirektoratet i tolkningsbrev datert 13.12.06.
Ved tildeling vil tjenestemottaker få et brev om at IP og KO er innvilget.
Ved avslag på søknaden vil tjenestemottaker få et enkeltvedtak som begrunner avslaget.
17.5. Egenbetaling
Det er ingen egenbetaling for individuell plan.