2 Velferdsteknologi
2.1. Lovgrunnlag
Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. Ved søknad skrives tildelingsbrev. Vurderes velferdsteknologi som en nødvendig tjeneste, gis vedtak på innvilgelse som en del av praktisk bistand med hjemmel i Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6, bokstav b, (personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt) eller § 3-2 nr. 6, bokstav a (helsetjenester i hjemmet), jf. Pasient og brukerrettighetsloven § 4-6a (Bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi).
2.2. Målsetting
Velferdsteknologi er virkemidler som kan bidra til å gi brukere økt livskvalitet og egenmestring. Teknologien skal fremme sosial trygghet, øke trygghets i livssituasjonen og bidra til å sikre at den enkelte får mulighet til å bo lengst mulig i eget hjem eller omsorgsbolig. Velferdsteknologien skal også bidra til å frigjøre ressurser til direkte tjenesteyting. I akutte sitasjoner skal bruker ha mulighet til å tilkalle hjelp ved bruk av hjelpemiddel.
2.3. Kriterier for tildeling
- Det må foreligge underskrevet søknad fra brukeren.
- Bruker har funksjonsnedsettelse hvor det er behov for faglig bistand fra helsepersonell.
- Bruker må kunne forstå brukerfunksjonen for aktuell velferdsteknologi.
- Velferdsteknologisk(e) løsning(er) kan frigjøre ressurser til direkte tjenesteyting.
- Enslige prioriteres, men for søkere i en familiesituasjon skal familiens totalsituasjon vektlegges
- Ved tildeling av trygghetsalarm må brukeren ha redusert bevegelighet med fare for fall og/eller føle stor grad av utrygghet. Brukeren må også ha sykdom eller funksjonsnedsettelse som hindrer bruk av mobiltelefon. Brukere har alvorlig sykdom og behovet for faglig bistand eller øyeblikkelig hjelpebehov kan oppstå.
2.4. Betingelser for leie av veldferdsteknologisk utstyr
- Bruker må sørge for at nødvendig infrastruktur gjør det mulig å benytte velferdsteknologisk utstyr (eksempelvis 230V strømtilførsel, internettforbindelse)
- Bruker må betale månedsleie for velferdsteknologisk utstyr som kommer inn under hol. § 3-2 punkt 6, bokstav b. personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring. Sats fastsettes årlig av kommunestyret.
- Vedlikehold og reparasjoner som følge av vanlig bruk dekkes gjennom månedsleien.
- Trygghetsalarmen kan benyttes i en akuttsitasjon. En akuttsitasjon er å forstå som en tilstand som brukeren kommer i øyeblikkelig eller i løpet av noen timer, der brukeren må ha hjelp av helsepersonell for å komme seg ut av denne situasjonen.
- VED LIVSTRUENDE TILSTANDER – RING 113
- Bruker må selv betale skade som skyldes uaktsomhet.
- Stor-Elvdal kommunen forbeholder seg retten til å inndra velferdsteknologisk utstyr som ikke brukes i tråd med tildeling.
- Bruker sørger for fremkommelig vei til bostedet.
2.5. Hva kan du forvente av oss
- Opplæring i bruk av aktuelt velferdsteknologisk utstyr.
- Digital kontakt eller bistand fra helsepersonell ved utløst alarm. Alarmen kan også videreformidles til andre kontaktpersoner som er registrert ved tildeling (eksempelvis nærmeste pårørende, barn, nabo, osv.).
- Test av aktuelt velferdsteknologisk utstyr i henhold til rutine.
2.6. Hva vi forventer av deg
- Opptrer høflig og har respekt for tjenesteyter
- Du gjør deg kjent med innholdet i vedtaket
- Du er til stede når tjenesten utføres
- Sørger for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter
- Tjenesten ytes med fokus på egenmestring
- Når søknad er mottatt vil vi ta kontakt for kartlegging. Dersom det oppstår akutt behov for nødvendig helsehjelp, vil hjelpen bli satt i gang og kartlegging vil bli utført i etterkant. Vedtak fattes så snart som mulig. Det vil kunne være forskjell på den hjelpen som ble iverksatt som akutthjelp og den hjelpen som etter kartlegging av tjenestebehov, fattes i vedtaket
- Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten. Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at du bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og evt. nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering
- Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester
- Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
- Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene
- Tjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd (med mindre tjenestebehovet er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven §4A-1). Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det
- Viser hensyn i forhold til røyking innendørs og lar være å røyke i tjenesteyters nærvær
- Sørge for at veien er fremkommelig og trygg uansett årstid
- Du gir beskjed snarest mulig dersom det oppstår akutte situasjoner eller ved andre tilfeller der du ikke har behov for assistent
- Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand
- God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig
- Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet.
- Personalet skal ikke motta personlige gaver eller penger