11 Omsorgsstønad
11.1. Lovgrunnlag
Omsorgsstønad kan tildeles med hjemmel i Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 nr. 3 og er en økonomisk godtgjøring til pårørende eller andre frivillige som har et særlig tyngende omsorgsarbeid for personer som har et stort omsorgsbehov på grunn av alder, funksjonshemming eller sykdom.
Kommunene er pålagt å ha ordningen, men ingen har rettskrav på omsorgsstønad.
Kommunen og den som har behov for tjenestene må vurdere den pårørendes omsorg som best og nødvendig. Det er kommunen som etter en helhetlig vurdering avgjør om omsorgsstønad skal gis og i tilfellet hvor mange timer som blir innvilget. Rundskriv I-42/98 gir kriterier for utmåling og omfang av tjenesten.
11.2. Målsetting
Omsorgsstønad inngår i den kommunale tiltakskjeden som supplement til øvrige tiltak rettet mot personer med særlig tyngende omsorgsarbeid, der kommunens tiltakskjede for øvrig ikke er tilstrekkelig ut fra en tverrfaglig vurdering.
Skal sørge for best mulig omsorg for de som trenger hjelp i dagliglivet og gjøre det mulig for private omsorgsytere å fortsette med omsorgsarbeidet.
11.3. Kriterier for tildeling
- Omsorgsarbeidet må være nødvendig, i den forstand at brukeren må ha et hjelpebehov som ellers må ivaretas av kommunen.
- En privatperson må ivareta eller ønske å ivareta dette hjelpebehovet.
- Kommunen må vurdere at omsorgsstønad er en bedre løsning enn andre kommunale tjenester, for å få dekket søkerens behov for tjenester.
- Kriteriene for tildeling skal kvalitetssikre at tildelingen av omsorgsstønad bygger på faglige vurderinger og er i samsvar med gjeldende lovverk og forskrifter.
- Omsorgsstønadsordningen tar ikke sikte på å gi de som har særdeles tyngende omsorgsarbeid full lønn for de timene de arbeider.
- Det skal foreligge egensøknad. Søker kan være omsorgsyter eller den hjelpetrengende selv. Det er den som yter hjelp som kan tilstås omsorgsstønad.
- Kartlegging foretas som hovedregel etter at det er søkt om hjelpestønad.
- Den omsorgstrengende må støtte omsorgsgivers søknad om omsorgsstønad.
- Den omsorgstrengende må være hjemmeboende.
- Det skal foreligge et tidsestimat fra søker med døgn og ukeplan. Omfang av hjelpen som ytes kartlegges.
- Etter kartleggingen skal det, for voksne, fremgå at det foreligger et særlig tyngende omsorgsarbeid for at omsorgsstønad kan være et aktuelt hjelpetiltak. For barn skal det framgå at omsorgen klart overstiger vanlig omsorg for barn på samme alder.
11.4. Forholdet til hjelpestønad
- Hjelpestønad er hjemlet i folketrygdloven § 6-4.
- Rundskriv utarbeidet av Rikstrygdeverkets Uførhetskontor 01.05.97, sist endret 28.04.14, beskriver forholdet mellom hjelpestønad og omsorgsstønad. Det vises til Ot.prp. nr. 29 (1995-96) «Det klargjøres at kommunal omsorgsstønad er subsidiær i forhold til hjelpestønad, og at kommunen kan ta hensyn til dette».
- Det beskrives videre under § 6-4, sjette ledd, annet punktum – kommunens adgang til å ta hensyn til hjelpestønad: «I praksis innebærer bestemmelsen at kommunen kan tilskynde at medlemmet framsette krav om hjelpestønad før man tar stilling til om og med hvilket beløp omsorgsstønad skal ytes i tillegg til eventuell hjelpestønad»
- Stor-Elvdal Kommune krever at alle søkere om omsorgsstønad fremmer søknad om hjelpestønad før søknad om omsorgsstønad behandles. Saksbehandler plikter å bistå søker i å fremme en slik søknad dersom søker ønsker det. For omsorgstrengende personer under 18 år, kreves det at det søkes om forhøyet hjelpestønad.
- Kommunen tar hensyn til innvilget beløp for hjelpestønad ved utmåling av omsorgsstønad.
11.4. Vurdering
Den omsorgstrengende må ha et omfattende og varig omsorgsbehov og omsorgsarbeidet må være særlig tyngende. Følgende skal vurderes:
- Omfang av tjenesteyting angitt i timer pr. mnd.
- Grad av fysisk/psykisk belastende omsorgsarbeid sett i forhold til normalsituasjon.
- Graden av nattarbeid – avbrudd i søvn.
- Hvordan omsorgsarbeidet er fordelt over tid, i perioder eller hele tiden.
- Om omsorgsarbeidet har vart over lang tid, eller er forventet å vare.
- Om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på ferie og fritid.
- Om søker har omsorg for mer enn 1 person.
- Om søker har omsorgsplikt. Kun foreldre har omsorgsplikt for mindreårige barn. Det vil kun være aktuelt med omsorgsstønad dersom omsorgen klart overstiger vanlig omsorg for barn på samme alder.
- Omsorgsstønad må vurderes opp mot andre tjenester og tiltak som kan avlaste omsorgsgiver i det tyngende omsorgsarbeidet.
- Søker skal i begrenset grad kunne nyttiggjøre seg annen form for hjelp eller fast avlastning.
- Omsorgsgiver må være vurdert til å være egnet og kompetent til omsorgsarbeidet både av den omsorgstrengende og kommunen i det enkelte tilfelle.
11.5. Omfang og begrensninger
- Kommunen har plikt til å sørge for at den omsorgstrengende sitt hjelpebehov blir dekket, men kommunen velger hjelpeform. Kommune kan tilby annen hjelp når dette anses som det beste for den omsorgstrengende eller innebærer en bedre utnyttelse av kommunens ressurser.
- Tilkjent hjelpestønad og annen form for reell avlastning skal komme til fratrekk ved utmåling.
- Omsorgsstønad skal bare unntaksvis tildeles omsorgsgivere for barn under skolealder.
- Inntektstap er ikke noe vilkår for å få omsorgsstønad. Det vil si at kommunen ikke skal ta stilling til søkers økonomi i vurderingen av omsorgsstønad.
- Vedtak på omsorgsstønad innvilges for en tidsperiode og revurderes fortløpende.
- Mottaker av omsorgsstønad plikter å melde fra til Stor-Elvdal kommune ved endring i pleie og omsorgsforholdet.
11.6. Avlønning
- Det skal inngås avtale om et bestemt arbeid av forbigående art, som et oppdrag mellom omsorgsgiver og kommune.
- Avlønning skal skje etter de til enhver tid gjeldende lønnsplassering/ timelønn for assistenter i Stor-Elvdal kommune. Omsorgsstønad er skattepliktig inntekt.