Avslutning av tilsyn med sosiale tjenester i Nav - Stor-Elvdal

Lovbruddet som ble påvist under tilsynet er rettet.

Som del av landsomfattende tilsyn, gjennomførte Statsforvalteren i Innlandet tilsyn med Stor-Elvdal kommune, i perioden 07.11.2022 til 17.11.2022, og til endelig tilsynsrapport av 24.01.2023.

Tema for tilsynet var Nav-kontorets ansvar for å ivareta barns behov, i saker som gjelder økonomisk stønad. Herunder også om tjenestene etter sosialtjenesteloven blir utført i samsvar med aktuelle lovkrav, slik at barna får trygge og gode tjenester.

Formålet med alt tilsyn er å bidra til nødvendig forbedring for å styrke kvaliteten i tjenestene, og bidra til rettsikkerhet og tillit.

Statsforvalteren i Innlandet mener at Stor-Elvdal kommune og Nav-kontoret har gjennomført nødvendig endring i praksis, i tråd med gjeldende regelverk. Statsforvalteren i Innlandet vurderer også at den delen av tjenesten som var tema for tilsynet, nå er underlagt tilstrekkelig styring og kontroll. Lovbruddet som ble påvist under tilsynet er dermed rettet.