Endringer i kulturtilbudet 2024

Det nye året er godt i gang, med mye å se fram til enten en trives best utendørs eller inne med en bok, notehefte eller strikkepinner. Mange er også brukere av kommunens kulturtilbud og lokalene i Storstua, Aktivitetshuset og biblioteket.

Kommunens stramme økonomi har gitt utslag i form av redusert budsjett og dermed færre ansattressurser. Når det i tillegg blir færre innbyggere, ser vi oss nødt til å justere noe på tilbud og åpningstider.

Biblioteket

Biblioteksjef Anne-Kari Tinnesand er dessverre i ferd med å forlate kommunen vår etter 3,5 år, og har siste arbeidsdag hos oss fredag 26.januar

Det flotte meråpne biblioteket vårt har i løpet av tre år etablert høye besøkstall og stadig flere brukere som oppdager at biblioteket er et trivelig sted for en rolig lesestund også utenom bemannet åpningstid.

Bibliotekar Iva karoline Schjerven konstitueres som ny leder for biblioteket, og vil sørge for at den gode servicen og høye fagnivået opprettholdes.

Vi har fått mindre budsjett også på biblioteket, og reduserer derfor bemannet åpningstid med betjent skranke. Brukere over 15 år oppfordres til å tegne gratis meråpentavtale for å være uavhengig av betjent åpningstid. Skolebarn som ønsker å bruke biblioteket etter skoletid vil bli ivaretatt med egne avtaler.

Åpningstidene fra 01.02.2024 vil være:

• Meråpent fra kl 07-23 alle dager for alle over 15 år som har inngått meråpent-avtale
  • Bemannet åpningstid mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl 10.00 -15.00
  • Onsdag kun meråpent
  • Skoleelever er velkommen til å være i biblioteket etter kl15.00 etter avtale med de ansatte

Stor-Elvdal Kino

Publikumsgrunnlaget til kinoen vår er nok blant det laveste i landet, derfor er det ekstra stas at vi faktisk har egen kino med mulighet til å vise filmer som passer vårt publikum.

Filmleie, faste avgifter og lønnskostnader har imidlertid økt, derfor blir det heretter færre faste visninger. Publikum oppfordres til å følge med på filmomtaler og nyheter, og er velkommen til å komme med ønsker.

Visningstider på Stor-Elvdal kino:

• Kveldskino kl 17.00 og kl 19.00 hver 3.søndag i måneden (avhengig av valgte filmer).
  • Dagkino kl 13.00 hver 1.tirsdag i måneden.
  • Spesialvisninger på andre tider når det dukker opp noe spesielt, eller når grupper/skole/bedrift ønsker å se en spesiell film.

Oppdatert kinoprogram finner du i kulturnytt på FB, kommunens hjemmeside, Puls i Østlendingen

Fritidsklubben:

Klubben vår har 35 årsjubileum i år, og har hatt et fast tilbud til bygdas ungdommer i alle disse årene. Takk til politikerne som ser viktigheten av dette tilbudet, ungdommene som møter opp- og ikke minst kloke og rause medarbeidere med et stort hjerte for ungdommer.

• Jan Erik Vestad er ansatt som leder fra fritidsklubben i 42% stilling fra 01.01.24, med Märtha Louise Stolz som klubbassistent i vikariat i vår.
  • Elevtallet på skolene våre er halvert siden klubben åpnet, samtidig som de unges vaner og interesser har forandret seg. To faste kvelder hver uke er derfor endret til fast klubbkveld mandager, og en fast fredag hver måned.
  • Det vil også bli Juniorkvelder, klubbkino, turer og aktiviteter. Følg Stor-Elvdal fritidsklubb på FB og Snapchat for oppdatert program.

Utstyrssentral

Har du lyst til å gå på skitur eller teste truger i vinterlandskap men mangler utstyr?

• Du kan låne langrennsutstyr, truger og isfiskestenger på Aktivitetshuset hverdager mellom 09:00 - 14:00 eller etter avtale.
  • Utstyrssentralen er og åpen for alle på klubbkvelder mandager kl. 17-21 og første fredag hver måned kl. 18-22.
  • Alt utstyr kan lånes med bibliotekkort. Maksimal lånetid er 7 dager.
  •  Alpinutstyr for store og små er tilgjengelig for utlån i Tekna Park lørdager og søndager frem til sesongslutt. Er det noe du lurer på ta gjerne kontakt med oss.

Andre åpningstider og mer informasjon

Aktivitetshuset og Storstua har åpen dør på hverdager kl 09-14 og ellers etter avtale med brukerne

Leiepriser og vilkår er tilgjengelig på hjemmesiden, men spør oss gjerne om du lurer på noe!

Oppdatert informasjon om åpningstider, gebyrer, kinoprogram og andre arrangementer og aktiviteter skal være tilgjengelig på kommunens hjemmeside, FB kulturnytt i Stor-Elvdal - eller direkte på arrangørenes hjemmeside eller FB gruppe.

Følg med så du ikke går glipp av noe- og bidra selv ved å melde inn arrangementer og nyheter – eller å si fra om noe mangler eller blir feil framstilt.

Adam Bielek
Næringskontakt /Daglig leder Aktivitetshus- Frivilligsentralen