Mer om kommunens økonomi

Utdrag av informasjon fra konstituert kommunedirektøren i kommunestyremøte 31.05.2023

Den 23. mars kom det en bestilling fra formannskapet til kommunedirektøren på mulige tiltak i inneværende år som ville redusere kostnadene med 10 %.

I kommunestyret den 19. april ble det innført innkjøpsstopp som et strakstiltak, det vil si at innkjøp skulle begrenses til det som var helt nødvendig for å opprettholde driften på et forsvarlig nivå. Det ble også vedtatt å utvide kommunens driftskreditt med kr. 20 mill. til kr. 45 mill. Driftskreditten er ikke utvidet pr. i dag.

Alle ansatte ble informert om kommunens krevende økonomiske situasjon og innkjøpsstoppen den 20. april og ytterligere innstramming den 5. mai.

Planlagte sommeraktiviteter for barn og unge som er finansiert av tilskudd gjennomføres.

Den situasjonen vi er i nå handler om kommunens likviditet, det vil si at vi ikke har nødvendig penger på bok og at vi har et for høyt driftsnivå. Det betyr at vi sammen må få ned kostnadene og finne muligheter for å jobbe på en annen måte. Dette er et arbeid som krever mye av kommunens ansatte over tid.

Vi har en god dialog med formannskapet og vi jobber tett med tillitsvalgte og vernetjenesten. Vi har hatt arbeidsmøte med alle ledere og de frikjøpte tillitsvalgte – og vi har fastsatt tidspunkt for nytt arbeidsmøte der tema er muligheter for reduksjon av kostnader og å øke inntekter. I arbeidsmøte 16. mai deltok representanter fra Statsforvalteren, de kom med nyttige innspill som vi tar med oss videre. Den 23. mai var det informasjonsmøte for alle ansatte – møtene ble gjennomført i to omganger i tillegg til mulighet for å delta digitalt for å sikre at alle ansatte fikk den samme informasjonen. I tillegg fikk de møte Nils Kvilvang – den nye kommunedirektøren som begynner senest 1. august.

Den 30. mai var kommunens økonomiske situasjon tema i arbeidsmiljøutvalget.

Administrasjonen jobber nå med tiltak – både på kort sikt og på lang sikt. Dette er omfattende arbeid som alle ansatte er berørt av. Vi er i en omstillingsperiode, ingen mister jobben med bakgrunn i kommunens økonomi nå. På lengre sikt, og over tid, er det nødvendig å tilpasse organisasjonen til antall innbyggere og et forsvarlig tjenestenivå.

Vi kan ikke komme med oversikt over nye konkrete tiltak i dag - det er ikke fordi vi ikke vil informere, men fordi vi trenger tid til å bearbeide, kvalitetssikre og risikovurdere tiltakene med hensyn til lovverk, økonomi og kompetanse. Det er viktig å ha med ansatte i denne prosessen. Dette er også noe av årsaken til at dialogseminaret som var planlagt i juni er utsatt til etter sommerferien. Arbeidet i dialogseminaret etter sommerferien vil være med på å legge et grunnlag for et nytt kommunestyre fra høsten. I tillegg er planlagt møte i SKO-utvalget utsatt i forhold til planen, dette har sammenheng med stort arbeidspress og tilgjengelig kapasitet.

Når det gjelder tilsyn arbeider administrasjonen med å lukke lovbruddene etter tilsyn fra Statsforvalteren. Vi er i god dialog med Statsforvalteren om dette.

Når det gjelder ombygging av NAV-lokalene går arbeidet etter planen.

Det er noen endringer i kommunens øverste ledernivå:

Sverre Wilhelmsson er konstituert som sektorleder helse og velferd i sektorleders fravær. Sverre går ut i permisjon fra 3. juli – Line Larsen Amundsen konstitueres da som sektorleder inntil sektorleder er tilbake i stillingen.

Stabsleder Geir Bråten Rekve har sagt opp sin stilling og fratrer 1. august. Stillingen vil ikke bli erstattet i første omgang. Oppgavene er inntil videre fordelt på andre ansatte.

Inger Lise Dyrstad, som ellers er personalsjef er nå konstituert som kommunedirektør, det betyr at den egentlige jobben som personalsjef må løses på andre måter inntil ny kommunedirektør er på plass i stillingen.