Restriksjoner for hagevanning 2023

Det innføres restriksjoner på vanning med spreder i Stor-Elvdal kommune fra dags dato til 31. august.
Vanningsrestriksjonene gjelder for alle kommunale vannverk  - Koppang, Atna, Evenstad og Steinvik.

Når er dine vanningsdager?

Hagevanning tillates kun med én spreder per hage i maks tre timer på følgende dager:

Abonnentene tildeles vanningsdager ut i fra husnummer
Oddetall:             mandag og torsdag kl. 18.00 – 21.00
Partall:                 tirsdag og fredag kl. 18.00 – 21.00

Du kan også vanne med håndholdt slange istedenfor spreder, så lenge du kun vanner på de dagene/tidspunktet som er avsatt til deg.

Du har selvfølgelig lov til å vanne – med kanne. Det kan du gjøre alle dager.

Hvorfor er det restriksjoner for hagevanning?

Når mange bruker mye vann kan vannverket få problemer med å produsere nok vann til å fylle bassengene våre. I tillegg vil noen kunne oppleve dårlig vanntrykk, fordi andre bruker for mye.
Ved tørt og varmt vær ser vi at vannforbruket øker mye. Verken vannverket eller ledningsnettet er dimensjonert for et så høyt forbruk over tid, og i ytterste konsekvens risikerer vi at vannet som leveres ikke er hygienisk sikkert.

Det kan også bli problemer med å levere vann til brannslukking.

Stor-Elvdal kommune ber om at alle følger begrensingene for vanning.
Alternativt kommer det ytterligere begrensinger i hagevanningen.

Du kan søke om dispensasjon

Det er noen unntak fra restriksjonene. Disse kan få innvilget dispensasjon. Dette gjelder:
•    Nyanlagte gressplener
•    Nyanlagt hekk
•    Nylagt kjøkkenhage

Du kan sende søknad om dispensasjon til Servicetorget på e-post postmottak@stor-elvdal.kommune.no. Du kan også søke ved å ringe oss på telefon 62 46 46 00
I søknaden må du skrive/informere om:
•    Navn
•    Adresse
•    Telefonnummer
•    Hva det søkes dispensasjon for.