Stiftelsesmøte, Nasjonalforeningen Stor-Elvdal demensforening

Kultursalen i Storstua var godt besøkt da Nasjonalforeningen Stor-Elvdal demensforening ble stiftet den 23.01.2024. Foreningen tar nå fatt på den viktige jobben det er å være interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende.

Styret i Stor-Elvdal demensforening - Klikk for stort bildeStyret i demensforeningen fra v. Kimberly Sue Hoskins, Maren Disserud, Jens Henrik Mølvig, Wenche Gustu Larsen, Rønnaug Fossum Andreassen og leder Morten Gustu. Jan Erik Lingjerde

Et 40-talls storelvdøler møtte opp i Storstua på Koppang og var med på stiftelsesmøtet i kommunens nye helserelaterte forening.

Forskningsleder og lege Sverre Berg fra Forskningssenter for Aldersrelatert funksjonssvikt og sykdom, holdt en grundig orientering rundt demens; hva det er og med spesiell vekt på helse og aldring.

Forskningsleder Sverre Bergh - Klikk for stort bildeForskningsleder Sverre Bergh Jan Erik Lingjerde

Elisabeth Skarderud, daglig leder for fylkeskontoret for Innlandet orienterte om Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er en frivillig, humanitær organisasjon med helselag og demensforeninger over hele landet. Målet er å fremme folkehelsen, finansiere forskning på hjerte- og karsykdommer og demens, og organisasjonen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. Nasjonalforeningen jobber for aktuelle og fremtidsrettede oppgaver som har betydningen for folkehelsen.

Ingen forening uten medlemmer. Rekrutteringen må sies å ha vært vellykket og foreningen har i skrivende stund rundt 30 medlemmer.

Stor-Elvdal kommune gratulerer og ønsker lykke til.