Vellykket hybelkurs for 10.trinn ved Stor-Elvdal ungdomsskole

Dagens 10 trinns elever er fra neste høst spredd over landet med sine studievalg, og de fleste flytter ut på hybel.  Derfor har skolehelsetjenesten ved helsesykepleier Hege Katrine, organisert hybelkurs for dem. Dette har vært et samarbeid med flere. De som har deltatt er kommunefysioterapeut Jarle, turnusfysioterapeut Magnus, Bjørn fra politiet og helsesykepleier Eli. Tusen takk for hjelp og at dere kunne stille opp og bidra til hybelkurs, for å ruste 10 trinn til hybeltilværelsen.

Tusen takk til SEUS for tilretteleggingen av med skoletid og lokaler så vi fikk gjennomført. Hybelkurs foregikk den 11.05 og 5.06. fordelt med 3 timer første dag og 2 timer andre kursdag.

Første kursdag

Første kursdag den 11.05 innholdt tre ulike temaer.

Ta vare på seg selv og egen helse med innlegg fra fysioterapeut Jarle og turnusfysioterapeut Magnus.

10 trinn med kommunefysioterapeut Jarle og turnusfysioterapeut Magnus i midten.  - Klikk for stort bilde10 trinn med kommunefysioterapeut Jarle og turnusfysioterapeut Magnus i midten. SEK

Hva det vil si å være voksen, rettigheter og plikter og rusforebygging ved Bjørn fra politiet.

Bjørn fra Politiet.  - Klikk for stort bildeBjørn fra Politiet. SEK

«Tema sunt kosthold hva er dette?»

Ved helsesykepleier Hege Katrine. Denne timen var lagt etter skoletid så oppmøte ble 1/3 av klassen av diverse grunner, så neste kurs ble lagt opp til bare kursdag så alle har mulighet til å være med.

Andre kursdag

Andre kursdag var matlaging i fokus. Denne ble organisert som en «kokkekamp». Vi var fire som var med på organisering av kampen. Det var helsesykepleier Eli, kommunefysioterapeut Jarle, turnusfysioterapeut Magnus og helsesykepleier Hege Katrine. Matgruppene var FISK, RØDT KJØTT, HVIT KJØTT og VEGETAR og elevene trakk sin gruppe.

Følgende kriterier var: planlegging og gjennomføring av et sunt fullverdig måltid. Laget fra bunnen, bruke opp rester, samt hygiene og orden.

Helsesykepleier Eli med Vegetar på meny, ble tomatsuppe med egg og pasta.  - Klikk for stort bildeHelsesykepleier Eli med Vegetar på meny, ble tomatsuppe med egg og pasta. SEK
Turnusfysioterapeut Magnus med rødt kjøtt på menyen driver med planlegging av måltidet.  - Klikk for stort bildeTurnusfysioterapeut Magnus med rødt kjøtt på menyen planlegger måltidet. SEK
Kommunefysioterapeut Jarle sin gruppe med hvit kjøtt på menyen - Klikk for stort bildeKommunefysioterapeut Jarle sin gruppe med hvit kjøtt på menyen SEK
Helsesykepleier Hege sin gruppe med Fisk på menyen.  - Klikk for stort bildeHelsesykepleier Hege sin gruppe med Fisk på menyen. SEK
Bord ble dekt og pyntet.  - Klikk for stort bildeBord ble dekt og pyntet. SEK
Prøvesmakere Mari og Linda som får høre menyen på gruppen med rødt kjøtt på menyen. De ble imponert over smak og ferdigheter, og ga gode tilbakemeldinger  - Klikk for stort bildePrøvesmakere Mari og Linda som får høre menyen på gruppen med rødt kjøtt på menyen. De ble imponert over smak og ferdigheter, og ga gode tilbakemeldinger. SEK

Gruppene satt sammen og spiste maten, og det ble rom for å smake de andre sin mat også. Det ble gode samtaler rundt i gruppene om at maten de har laget kan fint lages på hybel.

Til slutt, takk til 10 trinn for god deltagelse og lykke til videre neste skoleår!