Vi trenger å høre til #lagplass

Å føle tilhørighet er et grunnleggende behov. Det er følelsen av å være en ønsket del av et fellesskap hvor du blir respektert, sett og forstått som den du er. Å omgi oss med mennesker som tåler følelsene våre, virker beskyttende mot langvarig stress og angst. Det kan også redusere risikoen for følelsesflukt gjennom for eksempel rus eller isolasjon. Flere studier peker også på at tilhørighet på arbeidsplassen har mer å si for trivselen enn både lønn og anerkjennelse.

Lag plass

Det kan være utfordrende å kjenne på tilhørighet i et samfunn hvor vi må presse oss gjennom et stadig mindre nåløye for å passe inn. Sosial angst er den vanligste formen for angstlidelser i Norge og det antas at rundt 1 av 10 vil oppleve perioder med dette i løpet av livet. Det kjennetegnes av alvorlig bekymring og uro for å bli vurdert og dømt av andre.

Skammen over å ikke være som «alle andre» kan gjøre at vi trekker oss enda lenger unna det som kan hjelpe oss.

Å gjenkjenne oss selv i andre er avgjørende for å føle tilhørighet. Forskning viser at vi stoler mer på mennesker som tør å vise sårbarhet. Men om du ikke er trygg på hvordan din sårbarhet blir tatt imot, så er dette lettere sagt enn gjort.

Årets kampanje oppfordrer til å jobbe for at de viktigste møteplassene våre blir aktivt inkluderende og reduserer avstanden mellom oss. Det handler både om hvem vi inviterer inn, og hvordan vi snakker til og om hverandre, enten vi møtes på jobb, skolen, i nærmiljøet eller på internett.

Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å løfte blikket og lage plass til flere.

Stor-Elvdal kommune

Dette er også viktig i vår kommune, Stor-Elvdal. Vi alle har et ansvar for å se hverandre som innbyggere og mennesker. Det handler om de korte møtene, å si hei når man møtes, kanskje slå av en prat. Dette er hva Stor-Elvdal kommune sin visjon står for, at vi hører til i samfunnet som vi alle er en del av og at vi alle bidrar litt inn mot dette.

Inkluderende – Innovativ – Stolt

Vi markerte verdensdagen med kaffe og kake fredag 06.10. Kaken var bakt av bygdekvinnelaget og vi ønsker å takke for den og for de som stoppet og slo av en prat med oss. Husk å ta vare på hverandre, vi alle trenger å høre til, så lag plass til alle.

Verdensdagen 06.10.2023 - Klikk for stort bildeVerdensdagen 06.10.2023 SEK