Åpent arbeidsmøte om Stor-Elvdal museum Nystu Trønnes

Et nytt år med rimfrost på gamle vinduer og tid for nyttårsforsetter, og kanskje også nye løsninger på noen gamle utfordringer. 

Nystu Trønnes

En staselig storgård, Norges første kommunale aldershjem, omsorgsbolig, barnehage, vevstue, møteplass, bygdetun og museum. Hva nå?

Møtested: Aktivitetshuset, storgata 113.
Dato: Tirsdag 30. januar
Tidspunkt: Kl. 17.00- 19.30

Agenda

  • Velkommen
  • Kort oppsummering av 45 år med kommunalt museum på Nystu
  • Hvilke mulige alternativer finnes?
  • Gruppearbeid
  • Oppsummering i plenum

Alle engasjerte Nystuvenner ønskes velkommen til å bidra med gode ideer og forslag til løsninger. Vi oppfordrer folk til å sette seg litt inn i forhistorie og utfordringer før møtet slik at det blir tid til fruktbart gruppearbeid og diskusjon. 

 

Hilsen 

Janne Mellum (Enhetsleder samfunn og kultur)
Jan Tore Myrbakken (Enhetsleder eiendom og byggteknisk drift) 
Camilla Anderson (Enhetsleder forvaltning)

Et historisk overblikk

Vi går tilbake til 1978, da kommunestyret vedtok at det gamle aldershjemmet på Nystu kunne istandsettes til kommunens bygdetun og aldersmuseum. De første tiårene var kommuneøkonomien og tilskuddsordningene gode, og museet var åpent sommerstid med lønnede guider. I tillegg ble det utført utallige dugnadstimer av lokale ildsjeler som har bidratt til å skape liv i stuene og hyggelige minner for de besøkende. 
Dette endret seg etter hvert, og utfordringer knyttet til eierskap og drift av Nystu Trønnes har vært utredet og drøftet politisk gjentatte ganger gjennom årene. En kommune må selvsagt alltid prioritere lovpålagte tjenester og tilbud først, og dagens innbyggere har i tillegg langt høyere krav og ønsker når det gjelder fritids - og kulturtilbud enn tidligere generasjoner. 
Etter 2002 har det derfor ikke vært fast ordning med lønnet sommerhjelp på Nystu Trønnes, og arbeidet har i hovedsak vært utført på dugnad og administrert av kulturavdelingen uten at det har vært avsatt egne ressurser til oppgaven. 

Ulike fagmiljøer har bistått med tilstandsvurderinger, vedlikeholdsplaner og forslag til oppgradering og videreutvikling av både innhold og anlegg. Fellesnevneren har vært klare råd om at det må investeres betydelig på alle områder om Nystu i det hele tatt skal bli et attraktivt besøksmål. 
Det har i det hele tatt vært stadig vanskeligere å finne en form som både er praktisk gjennomførbar og som er attraktiv for besøkende utover en liten trofast gruppe, og de frivillige har blitt både eldre og færre. 

Ny politisk behandling og vedtak om samarbeid med ANNO museum

Det er i det følgende henvist til saksframlegg, faglige anbefalinger og rapporter. Til sammen vil disse gi nødvendig oversikt over historikk og politisk diskusjon og vedtak for de som er interessert.

Høsten 2019 var det tid for en ny runde med politisk diskusjon knyttet til Nystu Trønnes, og saksframlegget «Stor-Elvdal Museum Nystu Trønnes - Vurdering av fremtidig forvaltning og eierskap» ble lagt fram til behandling i kommunestyret den 25.09.2019 (Vedlegg 1)
Saken inneholder blant annet en beskrivelse av nåsituasjon og en kronologisk oversikt over hendelser og vedtak vedrørende Nystu Trønnes i perioden 1897-2019.  Alternative organiserings- og eierformer er også med her. 

Politikerne ba administrasjonen om å framskaffe en faglig vurdering av det framtidige potensialet til Nystu Trønnes. ANNO museum er vår naturlige, profesjonelle  samarbeidspartner, og rapporten ble mottatt her den 06.03.2020 med konkrete forslag til drift, organisering, forvaltning – og en SWOT analyse (Vedlegg 2) 
Saken ble så behandlet i SKO 25.11.2020; KS 09.12.2020 og 10.02.2021, og arbeidet med å utforme en samarbeidsavtale med ANNO museum igangsatt på bakgrunn av følgende vedtak i KS (Vedlegg 3):

Vedtak i kommunestyret - 10.02.2021:

  • Det utarbeides en samarbeidsavtale med ANNO museum med utgangspunkt i framlagt forslag til drift, eksempel uten fast åpningstid.
  • I perioden 2021-2023 settes det årlig av kr 150 000 i budsjettet for Nystu Trønnes. Dette skal dekke medlemskontingent til ANNO på kr 60.000 pr år, vår andel av kostnader til utarbeiding og gjennomføring av enkeltarrangementer og mindre vedlikeholdstiltak i perioden.
  • Forslag om økt aktivitet eller større vedlikeholdsprosjekter skal tas opp som egen politisk sak og omfatte kostnadsramme og finansieringsplan.
     

«Samarbeidsavtale mellom Stor-Elvdal kommune og ANNO museum» for perioden 2021-2023 ble signert av SEK ved rådmann Leif Harald Walle og ANNO ved direktør Sven Inge Sunde den 13.07.2021 for perioden 2021-2023 (Vedlegg 4). 

Formålet med avtalen har vært å styrke det faglige tilbudet ved Nystu Trønnes samtidig som en fikk en bedre økonomisk ressursutnyttelse. Dette fordi ANNO omfatter et stort fagmiljø innen bygningsvern, museumsutvikling, digitalisering, formidling og markedsføring. Som AS har ANNO også anledning til å søke om eksterne tilskudd langt utover det kommuner har mulighet til. 

Høsten 2021 kom det spørsmål om to private museer kunne inngå i samarbeidet med ANNO. Etter et positivt møte ble «Samarbeidsavtale om museumsutvikling» inngått mellom Norsk Kultursenter ved Pål Sagen, Sollia Krigshistoriske museum ved Jo Øvergaard, SEK ved ordfører Even Moen og ANNO ved direktør S. I. Sunde den 20.12.21.
Tilleggsavtalen innebar ikke økonomiske forpliktelser for partene utover det som eventuelt ble avtalt særskilt (Vedlegg 5).

Den treårige avtaleperioden er nå avsluttet og framtiden for Nystu Trønnes er usikker. Grunnet kommunens økonomiske situasjon ble inntekter fra salg av Nystu Trønnes vedtatt på budsjettmøtet i kommunestyret den 13.12. 23

Vi mener likevel det er fornuftig å sette en fot i bakken og involvere flere for å være sikre på ha vurdert alle alternativer som kan bidra til ny aktivitet og lys i vinduene. 

Samarbeid, drift og besøk i perioden

Styringsgruppa har fulgt opp intensjonene i samarbeidsavtalen, og har i perioden bestått av: 
•    Fra ANNO museum: Direktør Sven Inge Sunde, avdelingsdirektører fra Nord-Østerdalsmusea og Glomdalsmuseet. Museumspedagog eller andre fra administrasjonen på Glomdalsmuseet har deltatt på enkeltmøter. 
•    Fra Stor-Elvdal: Ordfører Even Moen og enhetsleder samfunn og kultur, Janne Mellum. Pål Sagen og Jo Øvergård har selv representert sine samlinger. Rådmann/kommunedirektør har deltatt ved anledning. 
•    Museumspedagog Laila Bækkevold har hatt hovedansvar for driften av Nystu Trønnes i perioden, med god hjelp av lokale sommerguider og Janne Mellum som kommunens kontaktperson.

De to private museene har selv hatt dialogen med henholdsvis Nord-Østerdalsmusea og Glomdalsmuseet. 
Nystu har i sesongene 2021, 2022 og 2023 testet ut litt ulike konsept, men programmet har vært nokså likt det som har vært gjennomført tidligere. Engasjerte og flinke sommerguider har gjort en fin jobb både med omvisning, servering og klargjøring av bygningene, og har i tillegg også stått for musikalske innslag og egne konserter. 
Antall åpne dager med omvisning har variert gjennom de tre årene, med omvisning, enkelte forhåndsbestilte gruppebesøk og konserter/foredrag der museet i praksis har fungert som en kultur- og konsertarena. 
Det har vært en dag med opplegg for skoleelever i 2022 og 2023. Utover dette har det vært lite aktivitet på museet utover det faste årlige 17.maiarrangementet i regi av en frivillig komite.
Samarbeidet har vært positivt og lærerikt, men har vært preget av for lite tid og ressurser til å oppnå ønsket resultat i løpet av en såpass begrenset periode. 

Selv med profesjonell driver har besøkstallene på Nystu Trønnes falt, og kostnadene ble langt større enn inntektene. 
En har i liten grad tiltrukket nye besøkende, men i likhet med tidligere år samlet en relativt liten gruppe allerede kultur- og lokalhistorisk interesserte mennesker. 
Det er i hovedsak annonserte arrangementer som har trukket publikum, ikke rene museumsdager. 
Erfaringen er derfor fremdeles at det er stor avstand mellom politiske ønsker og visjoner for Nystu Trønnes og den oppslutningen tilbudet har i praksis.
Følgende oppsett viser antall dager med publikumstilbud på Nystu og antall registrerte besøkende i avtaleperioden: 

Besøkstall Nystu Trønnes
- 2021 2022 2023
Antall åpne dager 12 19 3
Besøk totalt 115 80 (54 av disse på ett arrangement) 125 (kun arrangementer)
Besøk gjennomsnitt 9,6 4,7 41


For ANNO`s ansatte har det vært krevende å ha administrativt og praktisk ansvar Nystu 90 km fra Elverum. Ansettelse og oppfølging av sommerguider og kom på toppen av et allerede stort arbeidspress i ANNO Glomdalsmuseet.

Stor-Elvdal kommune har hatt alle oppgaver som anleggseier, som plenklipping og stell av utearealet, vaktmestertjenester og tilsyn gjennom hele året. Kontakten og oppfølging av ANNO's museumspedagog og ledelse, lokale brukere av anlegget utenom sesongen og samarbeidspartnerne Norsk kultursenter og Sollia militærhistoriske museum har selvsagt også forutsatt tidsbruk som i liten grad er synliggjort. 

Konklusjonen er at de involverte har hatt flere oppgaver enn det var ressurser til, og at anlegget på Nystu Trønnes ikke er av en slik beskaffenhet at en har tiltrukket seg nye eller flere besøkende.

Vedlikehold av bygninger og digitalisering av museumssamlingen.

Igangsetting av vedlikeholdsprosjekter og digitalisering av samlingene ble ikke prioritert i perioden av ressursmessige årsaker hos ANNO. Dette var et av argumentene for å inngå samarbeid med ANNO som kan søke tilskudd ikke er tilgjengelige for kommunale søkere. Digitalisering av gjenstander og samlinger var også høyt prioritert, men ble skjøvet fram i tid og ikke påbegynt i avtaleperioden (Vedlegg 6 og 7). 

Bygningenes tilstand vurderes ikke som kritisk, men kostnadsoverslag fra Bygningsvernhuset fra 2020 anslår at selv nødvendige tiltak vil komme på minst kr 1100 000 Kostnadsøkning og ytterligere forfall i perioden må iberegnes (Vedlegg 8). 
Ved et etablert varig samarbeid mellom ANNO og SEK ville slike oppgaver bli prioritert høyere, men erfaringen er at selv et stort fagmiljø som ANNO har knappe ressurser og et konstant økende behov for vedlikehold, katalogisering og digitalisering av egne anlegg og samlinger.
Årlige kostnader på kr 150 000 pr år opphørte da samarbeidet med ANNO ble avsluttet 31.12.23, men faste kostnader til forsikring, alarm, strøm, tilsyn og vedlikehold vil løpe, og sannsynligvis også øke så lenge kommunen eier anlegget.    

Foreløpig vurdering 

Dagens museumspublikum har helt andre forventninger enn da bygdetunet Nystu Trønnes ble vedtatt etablert i1979. Dette gjelder krav til innhold og presentasjon men også digital, teknisk og bygningsmessig standard – samt service- og serveringstilbud.
Styringsgruppa konkluderer derfor med at modellen ikke har fungert som ønsket, og at virkemidler og ressurser på langt nær har vært tilstrekkelige til å skape et attraktivt publikumstilbud på Nystu Trønnes. 
Temamessig er konseptet «Norges første kommunale alderdomshjem» interessant, men for å skape en besøkssuksess kreves betydelige investeringer i oppgradering av anlegget i tillegg til nødvendig vedlikehold. 
De involverte fra ANNO og Stor-Elvdal har likevel lært mye av samarbeidet, og har reflektert over helheten i det eksisterende museumstilbudet og potensialet i Stor-Elvdal. De to private museene Norsk kultursenter og Sollia Krigshistoriske museum vurderes å ha et langt større potensiale til videreutvikling og publikumsattraksjon.
Stor-Elvdal kommune har et stort antall kulturhistorisk interessante og verneverdige bygninger og kulturminner i privat og offentlig eie. Kostnadene til vedlikehold overstiger i mange tilfeller bruksverdien, og vi må erkjenne at det ikke alltid er mulig eller riktig å bevare absolutt alt for ettertiden. 

ANNO ved direktør Sven Inge Sunde gir sin anbefaling i eget brev, og viser der til andre muligheter for et videre museumsfaglig samarbeide for å ivareta Stor-Elvdals mange kulturminner og samlinger i offentlig og privat eie (Vedlegg 9). 

Stor-Elvdal kommune er i en presset økonomisk situasjon der kjerneoppgaver og lovpålagte tilbud og tjenester må prioriteres. Samtidig skal vi sørge for å legge til rette for en livskraftig kommune der folk trives og der alle har gode tilbud og muligheter for en aktiv og variert fritid. Nystu Trønnes har siden opprettelsen av Norges første offentlige aldershjem vært en viktig del av vår kultur- og sosialhistorie med god omsorg for våre svakeste. Dette er beskrevet i tidligere saksframlegg i saken, og utdypes derfor ikke her.

Dette skal vi være stolte av og formidle i ord og bilder for ettertiden. Investeringen i utgivelse av bind 1-4 av Bygdebok for Stor-Elvdal viser at både politikere og innbyggere ønsker å ivareta historien vår. 

Bygging av nytt helsehus ved Moratunet er i denne sammenhengen en verdig og tidsriktig videreføring av tilbudet som en gang ble etablert på Nystu. 
På bakgrunn av dette synes det vanskelig å finne en løsning som kan forsvare videre kommunalt eierskap og investeringer i Nystu Trønnes. Det vil derfor være nødvendig å åpne opp for at andre eiere vil kunne ta bedre vare på dette historiske anlegget. 

Alternative eierformer som aksjeselskap, stiftelse eller kommunalt foretak ble vurdert i forbindelse med politisk behandling den 25.09.2019. De to første alternativene vil gi helt andre muligheter til ekstern medfinansiering og frivillig engasjement, men forutsetter at kommunen ikke «bindes til masta» som økonomisk garantist. Løsningen er nok heller at frivillige, organisasjoner, enkeltpersoner eller andre overtar eierskap og ansvar 

Økonomiske konsekvenser for kommunen

Kommunestyret har i møte 13.12.23 vedtatt salg av Nystu Trønnes, noe som i så fall vil kreve grundig forarbeide for å skaffe oversikt over og vurdere alle omstendigheter, forpliktelser og rettigheter som vedrører eiendommen. Selve salgsprosessen vil også være omfattende og med svært mange hensyn å ivareta. 
Skal gjenstander legges ut for salg, følge eiendommen, tilbakeføres til giver eller plasseres i andre kommunale bygg? 

Nystu Trønnes er ikke bare en gammel storgard, men også landets første kommunale aldershjem. Stor-Elvdal kommunes vilje til å ta vare på de eldste og svakeste kan vi være skikkelig stolte av! 
Kommunen vår satser fortsatt på at det skal være trygt og godt å bli gammel her- vi får nytt helsehus og nye omsorgsboliger ved Moratunet. 

Det beste er kanskje om bygningene på Nystu heretter kan tas vare på av interesserte som har mulighet og vilje til å gi bygningene nytt liv og fylle rommene med lys og aktivitet flere av årets dager enn det som er tilfelle nå.

Dersom løsningsorienterte, positive krefter slår seg sammen kan nye muligheter dukke opp og vise seg gjennomførbare.

Kanskje det er nettopp DU som kjenner noen, eller selv har de gode ideene!

Janne Mellum, enhetsleder samfunn og kultur

Vedlegg 1) Vurdering av fremtidig forvaltning og eierskap (PDF, 694 kB)
Vedlegg 2) Museumsfaglig vurdering av bygdetunet Nystu Trønnes (PDF, 2 MB)
Vedlegg 3) Framtidig forvaltning og eierskap av Stor-Elvdal museum (PDF, 405 kB)
Vedlegg 4) Samarbeidsavtale mellom Anno Museum AS (PDF, 221 kB)
Vedlegg 5) Utvidet samarbeidsavtale - ANNO museum, Pål Sagen, Jo Øvergaard og SEK (PDF, 118 kB)
Vedlegg 6) Beregning av kostnader i avtaleperioden (PDF, 74 kB)
Vedlegg 7) Økonomiskisse med konkrete forslag (PDF, 166 kB)
Vedlegg 8) Bygningsvernhuset, kostnadsoverslag og tilstandsrapport (PDF, 397 kB)
Vedlegg 9) ANNO v/S.I. Sunde, anbefaling til Stor-Elvdal kommune (PDF, 80 kB)

Til toppen