Telemarksforskning er ferdig med utredningen angående Sollia skole

Telemarksforskning har på oppdrag for kommunen utredet fremtidig skoledrift ved Sollia skole. Rapporten er nå ferdig og saken blir lagt frem til politisk behandling i SKO-utvalget som innstiller til Kommunestyret. Planen er at Kommunestyret behandler saken 26. oktober

Telemarksforskning sier i sin rapport at utredningen om skoledriften ved Sollia har vært en krevende balansegang. Hvor de på den ene siden mener at elevene har behov for et større faglig og sosialt miljø enn det er ved Sollia skole, samtidig er særlig de store reiseavstandene til Koppang tungtveiende argumenter mot en flytting av de yngste elevene. At en stor andel av elevene er søkt overført til andre skoler, gjør at miljøet blir enda mindre og mer sårbart.

De peker på at det økonomisk sett er lite å spare på å legge ned Sollia skole på grunn av øremerket statlig tilskudd, men at disse beregningene er sårbare fordi elevgrunnlaget er så lite, og overflytting av et fåtall elever til andre skoler gjør betydelige utslag på økonomien.

Telemarksforskning anbefaler på bakgrunn av svært lite elevgrunnlag, og lite utsikter til endringer i elevgrunnlaget å legge ned Sollia skole. De vurderer at elevene får et bedre faglig og sosialt opplæringstilbud ved en noe større skole der man ikke er så sårbar med tanke på sosiale relasjoner og fremtidige kompetansekrav hos lærere.

Når det gjelder reiseavstand til Koppang anbefaler Telemarksforskning at kommunen bør fortsette med en praksis som gjør det mulig å søke seg til skoler i nabokommuner som ligger nærmere geografisk. De anbefaler at kommunen forhandler frem gode, langsiktige og forutsigbare avtaler med nabokommuner og at det er viktig at man jobber for å gjøre skoleskyss så effektiv og trygg som mulig, helst gjennom direkterute til Koppang/Folldal eller et tett samarbeid med foreldre om skyss til Venabygd.

Rapporten kan du lese her (PDF, 716 kB)