Beredskap og krisehåndtering

De kommunale myndigheter er tillagt et generelt beredskapsansvar og i deler av særlovgivningen som regulerer ulike kommunale virksomhetsområder, er det også stilt krav til beredskaps-forberedelser. 

Krise er en uønsket hendelse, eller flere hendelser, som er mer omfattende enn det ordinære tjenesteapparatet i kommunen kan håndtere tilfredsstillende.

Kommunen rår over ressurser i form av kompetanse, bygg, anlegg og allsidige driftsmidler. Ved en krisehåndtering vil kommunen i størst mulig grad utnytte kommunens etablerte organisering og eksisterende ressurser.

Dersom det oppstår en krise, samles kommunens kriseledelse for å skaffe oversikt over inntruffet hendelse og vurdere hvilke konsekvenser den kan ha for kommunen og kommunens innbyggere. Blant oppgavene videre kan være:

  • Vurdere forsterkede tjenester for å ta hånd om eventuelle forulykkede, pårørende og andre berørte.
  • Varsle Statsforvalteren.
  • Kommunikasjon og informasjon til innbyggerne og egne ansatte.
  • Benytte nødvendige faginstanser.
  • Lede, koordinere og prioritere kommunens totale innsats og utnytte alle tilgjengelige ressurser.

Eksempler på situasjoner som kommunen får ansvaret for å håndtere i en krisesituasjon:

  • Ta hånd om skadde personer, f.eks. ved en større buss- eller togulykke.
  • Bistand ved flom og jordskred.
  • Omsorg for personer som har vært utsatt for større påkjenninger.
  • Innkvartering/forpleining av forulykkede, pårørende eller redningsmannskaper.
  • Bistand ved evakuering av personer fra et utsatt område.
  • Informasjon til pårørende og media.
  • Gjenoppretting/reparasjon av skader på kommunikasjonsnett, vannforsyning etc.
  • Opprydding og opprenskning etter f.eks. en større forurensningssituasjon.

Ved langvarig strømbrudd skal informasjon fra kriseledelsen plasseres ut på følgende steder:

  • På plakattavle ved kommunehuset og på Besøkssenteret
  • Ved inngangen til Moratunet
  • På jernbanestasjonen på Koppang
  • Ved inngangen til Sollia skole
  • Ved inngangen til Arnesen
  • Ved inngangen til butikken på Atna
  • Ved inngangen til butikken i Sollia

Kriseplan/Beredskapsplan

Stor-Elvdal kommunes beredskapsplan ble vedtatt av kommunestyret 18.06.2014, og er revidert siste gang 29.04.2019. ​Beredskapsplanen bygger på "Forskrift om kommunal beredskapsplikt", fastsatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap 22. august 2011. 

Kriseteam

Det er viktig å ta hånd om rammede og berørte på en betryggende måte. Kommunen har et psykososialt kriseteam som består av ressurspersoner som kan kalles ut på kort varsel. 

Egen beredskap

Selv om Norge er blant verdens tryggeste land, og alt tyder på at vi også vil være det i tiden som kommer, er det lurt å være beredt hvis noe uforutsett skulle skje.  DSB anbefaler at flest mulig er forberedt på å klare seg selv i en uke i en krise. De grunnleggende behovene som må dekkes de første døgnene av en krise, er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og informasjon. Les mer om hvordan du kan forberede deg selv og din familie på www.sikkerhverdag.no

Naturskade?

Er du rammet av naturskade? Ta i så tilfelle kontakt med Statens naturskadeordning.

Når krise oppstår - kontaktinformasjon:

Kontakt oss

Thor Arne Haug
Spesialkonsulent forvaltning
E-post
Telefon 47 48 89 93
Til toppen