Informasjon om tilsynsgebyr på private avløpsanleggMange har mottatt faktura fra kommunen de siste dagene og lurer på hva dette er. Dette er gebyr for tilsyn med private (mindre) avløpsanlegg. Les mer om tilsyn og gebyrer i saken under.Stor-Elvdal kommune er forurensningsmyndighet for utslipp av avløpsvann fra spredt bebyggelse og mindre tettbebyggelser. Kommunen er pålagt å føre tilsyn med private avløpsanlegg for å sikre at forurensningsforskriften kapittel 12, 13 og 15 (om avløpsanlegg) eller vedtak i medhold av disse kapitlene blir fulgt. Dette gjelder både boliger med fast bosetning, fritidsboliger og virksomheter. Det skal ikke føres tilsyn med eiendommer som er tilkoblet kommunalt avløpsnett.Tilsyn med mindre avløpsanlegg er viktig arbeid for å oppnå god vannkvalitet i kommunen. Med god vannkvalitet menes at vannforekomstene i kommunen skal være egnet for bading, fisking, drikkevann m.m. I Stor-Elvdal kommune er det i dag ca. 1000 private anlegg, og mange av disse tilfredsstiller ikke lenger dagens krav for rensing og utforming.Eierrepresentant for anlegg som har hatt tilsyn, vil få et skriv fra kommunen med opplysninger om- og resultat av tilsynet. Hva er tilsyn? Målet med kommunens tilsyn, er å få ryddet opp i avløpsanlegg som har mangler, slik at utslipp fra private avløp ikke skal gi helseplager eller føre til uakseptabel forurensning av vassdrag og kystområder i kommunen. For å nå disse målene vil vi kartlegge alle mindre avløpsanlegg for å finne ut om de enkelte anleggene oppfyller krav i utslippstillatelse og forurensningsforskrift. Avløpsanlegg hvor det avdekkes mangler vil få pålegg om utbedring.Tilsyn med mindre avløpsanlegg vil i grove trekk gå ut på følgende:Gjennomgang og systematisering av dokumentasjon og registreringer for hvert enkelt avløpsanlegg.Utsending av spørreskjema dersom vi mangler opplysninger. Årlig kontroll og oppfølging av tømmerapporter fra slamrenovatør og servicerapporter.Fysisk kontroll av hele anlegget ved tømming og/eller ved planlagt anleggskontroll. Kontrollen vil bli gjennomført med tre til fem års mellomrom, avhengig av anleggstype. (som hovedregel vil anleggskontroll bli varslet i forkant). Anleggskontrollen skal blant annet avdekke om:anlegget fungerer som det skalanleggseier bruker anlegget i samsvar med utslippstillatelse.anlegget er bygget i samsvar med utslippstillatelsenVurdere tømmefrekvens og tilgjengelighet.Prøvetaking av utslipp og kontroll av utslippspunkt.Kontroll av synlig forurensning, lukt eller annen sjenanse fra anlegget.Utarbeide tilsynsrapport.Oppfølging av anlegg som ikke fungerer som de skal, med pålegg om retting. Årlig gebyr for tilsyn Kommunestyret i Stor-Elvdal kommune har vedtatt å innføre gebyr for tilsyn med private (mindre) avløpsanlegg fra og med 2022. Gebyret skal betales for eiendommer med innlagt vann, og som ikke er tilkoblet kommunalt avløpsnett. Dette er et årlig beløp som skal finansiere alt arbeid kommunen utfører for å hindre forurensning fra mindre private avløpsanlegg.Summen, som betales i det årlige gebyret, er en delsum basert på kostnadene det innebærer å drive med tilsyn. Størrelsen på gebyret settes slik at beløpet samlet ikke overstiger kommunens faktiske kostnader ved tilsynsordningen. Etter forurensningsloven § 52a, har ikke kommunen anledning til å tjene penger på tilsynsgebyr. Det føres derfor særskilt regnskap for tilsyn med private (mindre) avløpsanlegg. Dersom dette regnskapet ett år viser overskudd, må kommunen de neste årene sette ned tilsynsgebyret.Gebyrsatsene finnes i gjeldende gebyrregulativ for Stor-Elvdal kommune. Dette vedtas årlig av kommunestyret. Sats for 2022 er kr 650,- Betalingsinformasjon Boliger/fritidsboliger med innlagt vann (kommunal- eller privat vannforsyning), og som ikke er tilknyttet kommunalt avløp, blir påført et nytt gebyr for kommunens arbeid med kontroll/tilsyn av avløpsanlegget.Det betales kun en avgift pr. avløpsanlegg, så for felles anlegg blir gebyret fordelt på antall boenheter som er tilknyttetBygninger som ikke har innlagt vann (f.eks. har vann til yttervegg og biologisk toalett), skal ikke betale dette gebyret. Det samme gjelder dersom boligen er tilknyttet kommunalt avløp eller privat renseanlegg som dekker mer enn 10 boliger.Eiendommer som er ubebodd i mer enn et kalenderår kan søke fritak fra å betale tilsynsgebyr.Forutsetning for å få slikt fritak er at anlegget (slamavskiller/-tank/renseanlegg) tømmes fullstendig og boligen er frakoblet vannforsyning.Som dokumentasjon er det tilstrekkelig at kommunen mottar tømmerapport fra kommunens slamentreprenør og at godkjent rørlegger stenger og plomberer vanninntaket, og bekrefter dette overfor kommunen. Eier plikter selv å informere kommunen når boligen seinere skal tas i bruk.Abonnenten bærer alle kostnader med stenging og plombering av vanntilførsel. Dersom abonnenten bestiller tømming av avløpsanlegget utenom tur (ekstratømming), må han/hun i tillegg betale gebyr for ekstratømming i samsvar med kommunens gebyrregulativ.Kommunen vil følge opp hvorvidt en eiendom med fritak fortsatt står ubebodd.Ta kontakt med kommunen dersom du ikke skal betale tilsynsgebyr, men likevel blir fakturert.Tilsynsgebyret vil i 2022 bli fakturert på egen faktura i september. Tilsynsintervall og serviceavtaler Gebyret betales årlig selv om kommunen ikke kontrollerer alle anlegg fysisk hvert år. Tilsynsfrekvensen på det enkelte anlegg vil være slik at anlegget vil få minimum én fysisk kontroll i løpet av en tiårsperiode.Noen typer avløpsanlegg (eksempelvis minirenseanlegg) må i tillegg til kommunens tilsyn, ha egen serviceavtale med leverandør eller annen fagkyndig virksomhet. Denne servicen skal bant annet sikre at elektroniske og tekniske komponenter fungerer, og sikre beredskap på reservedeler og etterfylling av kjemikalier. Servicepersonell er spesialister på sine spesifikke anlegg, og kommunens tilsyn erstatter ikke denne funksjonen.Anleggseier betaler for service direkte til den han/hun har inngått serviceavtalen med. Kontakt oss før utbedring Vi anbefaler at du alltid tar kontakt med oss før du gjør utbedringer på eksisterende anlegg.Som følge av tilsynet som nå starter opp, vil det nok være mange avløpsanlegg som etter hvert fil få pålegg om oppgradering til dagens rensekrav. Hvis det gjøres mindre utbedringer nå, kan dette være bortkastede penger dersom vi krever andre typer utbedringer i nærmeste framtid. Kan jeg klage? Kommunestyrets vedtak om gebyrsatser er en forskrift og kan ikke påklages. Enkeltvedtak truffet i medhold av forskriften kan påklages til kommune innen tre uker fra meddelelse om vedtaket er mottatt. Ansvar og hjemler Etter forurensningsforskriften kapittel 12 er kommunen lokal forurensningsmyndighet, og skal føre tilsyn med at bestemmelser og vedtak gitt i medhold av kapittelet følges. Forurensingslovens kapittel 7 om avløp pålegger kommunen å motvirke forurensning, føre tilsyn med kilder til forurensning og påse at vedtak og lover blir overholdt (§ 48).ForurensningslovenForurensningsforskriftenForskrift om gebyr for saksbehandling og tilsyn etter forurensningsforskriften Ved spørsmål: ta kontakt med spesialkonsulent Thor Arne Haug. Publisert av Jørund Hjeltnes Langdal Publisert 11.09.2024 13:01 Sist endret 11.09.2024 13:01